Tematický blok – „Přišlo jaro do vsi“
- Vycházka do přírody a okolních polí – vydáme se nad Míkovice – k pastvinám krav, chůze na delší vzdálenost, pozorování okolí – orientace v prostoru, hledání pěšinek k cíli. Pozorujeme pasoucí se krávy, ovečky – povídáme si o tom, co k životu potřebují
- Nasbíráme si do košíčku – mech, větvičky z břízy, hledáme prázdné šnečí ulity…. Doma z větviček vytvarujeme věneček, tenkým drátkem na něj z části upevníme mech. Šnečí ulitky pomalujeme starším lakem na nehty a pomocí tavné pistole společně vyzdobíme již připravený věneček. V dalších dekoracích se vyhrajte podle svých možností. A máme jarní věnec na dveře, branku…
- HLEDÁME A SBÍRÁME sedmikrásky – Proč se této drobné a krásné květince říká sedmikráska? Protože dokáže nádherně kvést sedm měsíců v roce. Začne už v únoru a nedá si pokoj až do září, někdy to vydrží i déle. Kdyby krajinu nepokryl sníh, určitě by kvetla celý rok. Taková je to vytrvalá parádnice. Stačí se jen dobře dívat. Sedmikrásky mají tak rády slunce, že za ním po celý den otáčejí hlavu. Zkuste je pozorovat ráno – v poledne – navečer. Vždy budou přikloněny za sluníčkem.
RECEPTY:
- Čaj proti kašli ze sedmikrásek 3 lžíce květů, 0,5l vroucí vody, med
3 lžíce květů sedmikrásky zalij půllitrem vroucí vody a nech 15 min. stát. Oslaď si ho svým medem z pampelišek nebo včelím medem a pij opatrně, ať si neopaříš jazyk.
- Salát – 1 hrst květů sedmikrásky, zeleninový salát, olivový olej
Květy můžeš přidat do salátů z tvé oblíbené zeleniny. Jsou dobré a v salátu vypadají krásně. Když přidáš ještě mladé listy, stačí už jen zakápnout olivovým olejem a trochu osolit. Všechny přísady dobře promíchej v misce. Dle chuti můžeš přidat lžíci hořčice. Salát můžeš udělat i z celých mladých rostlin.
- Sedmikráskový led – hrst květů sedmikrásky, voda, formička na led
Vezmi formu na led, naplň ji vodou a než ji dáš zmrznout do mrazničky, přidej do každé přihrádky květ sedmikrásky. Až kostky zmrznou, přidej si je do limonády. Takový krásný led určitě sklidí úspěch.
POČETNÍ VZTAHY:
Koho je víc – mnoho – málo? – např. krav, telátek, býků, oveček, sedmikrásek …
PÍSEŇ S POHYBEM: Na melodii pec nám spadla
„Jaro letí, jaro letí, má zelená křidélka, – běh v prostoru, ruce na ramena -máváme– nápodoba křídel
sukničku má z pampelišek – stůj, ruce v bok – sukýnka – otáčet se vpravo-vlevo
na kloboučku motýlka. – dřep – ruce na hlavu, z dlaní podoba“ hnízda, klobouku“
Kde se vzaly, tu se vzaly – stůj – velkým kruhem ukazuje pravá a pak levá ruka prostor -„ louka“
pampelišky v trávníčku, – stůj, ruce v bok – „sukýnka“ – tanec s podřepem“
obracejí ke sluníčku svoji zlatou hlavičku. – hlava se otáčí – díváme se nahoru vpravo a vlevo
SMYSLOVÁ HRA
- zavážeme oči – co to voní? – citron, pomeranč, jablko, řeřicha…. Pro odvážné dáme ochutnat kousek do pusy a hádat podle chuti.
DIDAKTICKÁ HRA
- Najdi hračku, skutečný předmět! – podle slovního označení. Dítě musí chápat správný význam slova, aby příslušný předmět našlo. Tato hra se může hrát venku i doma. Tématem mohou být hračky, předměty z živé i neživé přírody.
ROZPOČÍTADLO
- paměť, rytmizace
O víkendu jsme přivítali první jarní den. V mateřské škole bychom spolu šli k řece Olšavě a „topili Mařenu“. Letos je na vás, jek tento svátek oslavíte…. Zima se tu u nás drží zuby nehty, tak možná pomůže, když vyrobíte i malinkou „Mařenu“, poděkujete zimě, jak byla na nás hodná, štědrá a hodíte ji do řeky, aby už odplavala. Tím přivoláte JARO. A když k tomu ještě zazpíváte, nebo řeknete básničku, bude to bezvaJ Doma, si pak můžete vybarvit omalovánku a popovídat o tom co se nám líbilo v zimě a na co se těšíme na jaře.
„Přišlo jaro do vsi, kde jsi, zimo, kde jsi. Byla zima mezi nama, ale už je za horama, hu – hu – hu – jaro už je tu!
„Jaro, jaro, jaro už je tu! Sníh se mění na sněženky, slunce sype z peněženky na zem tisíc zlatých dukátů. Zima, zima, zima už je pryč! Vlaštovička od hor chvátá, v zobáčku nám nese petrklíč“
ZPÍVÁME SI
„Travička zelená, to je moje potěšení, travička zelená, to je moje peřina. Když si smyslím, na ni sednu, když si smyslím, na ni lehnu, travička zelená, to je moje peřina“
- Upozorníme, že jarní sluníčko je ještě „zubaté“ – tolik nehřeje. Do trávy sedáme, až je teplo….
- Povídáme si o tom, jak se správně oblékat, starat o své tělo….
- VYRÁBÍME Z PAPÍRU SLUNÍČKO – předkreslíme dětem kruh, ten je necháme vystřihnout, trháme proužky papíru a ty postupně přilepujeme za spodu jako paprsky. Potom můžeme vybarvit a dokreslit obličej.
LOGOPEDICKÁ CHVILKA –
Kytky voní do dáli, -nádech nosem
včelky se k nim slétaly. – nápodoba mávání křídly
Co to bzučí? Včelička? Ne to bzučí Anička. –bzzzzzzzzzzzzzzzz
Už ji včelka neláká, napodobí čmeláka. – bžžžžžžžžžžžžžžžžžžž
Za malou chvilku, chviličku, poseká tatínek u domu travičku.
– rty od sebe, rychlý pohyb jazyka zleva doprava
Děti se zatím na dvorku prohání, – běh
za chvíli na věži poledne vyzvání. – spojit vzpažené ruce, úklony vlevo, vpravo
GRAFOMOTORIKA
- spirálka – šnečí ulitka – můžeme volit každou jinou barvou, jako kdybychom malovali na ulitky z jarního věnečku
- Šneci
Lidi, lidi, to jsou věci, – dlaně na tváře – divíme se
po cestě se plazí šneci. – ukazováčkem a prostředníčkem pomalu “lezeme” po ruce
Pomaloučku, žádný spěch! – na místě pomalu přešlapujeme z nohy na nohu
Chalupa je na zádech. – chodíme na místě v předklonu s rukama za zády
POKUS
- moje vitamíny – jak si vypěstovat řeřichu – Stačí k tomu nízká miska, tu vysteleme vatou, dobře namočíme. Děti zhusta nasypou semínka řeřichy. Dáme na parapet, kam svítí slunce. Pravidelně vatu jemně zaléváme a udržujeme ji vlhkou – nesmí vyschnout. – úkol pro dětiJ
Semínka velmi rychle klíčí. Zhruba za deset až čtrnáct dní budou klíčky dosahovat výšky kolem osmi centimetrů – postupně stříháme, sklízíme.
Řeřich obsahuje velké množství vitamínů A – pomáhá zlepšit zrak, C – pomáhá předcházet nachlazení, vitamíny B – zlepšuje činnost mozku a krve. Mnoho dalších minerálů, které jsou prospěšné lidskému tělu jako například železo nebo vápník, který je dobrý pro vývoj kostí. Pomáhá preventivně proti nachlazení, chřipce a rýmě.