Poznáváme rostliny
Tematický blok: „Sázím, sázím zeleninu“
Na jaře se musíme starat o zahradu – chystáme záhonky – kypříme půdu, sázíme semínka, sazeničky, zaléváme, hnojíme. Popovídejte si s dětmi o tom, jak připravujete jarní zahrádku – jaké používáte nářadí, co všechno sadíte. Upozorníme na bezpečnost! Pokud máte vlastní zahrádku, proměňte se na zahradníky a společně pracujte – i děti mohou plet, kypřit, hnojit, sázet, zalévat apod. Pokud nemáte záhonek, zkuste zasadit do truhlíku cibulku, ředkvičku, nebo vysejte bylinky. Můžete společně zasadit do květináče koupené macešky a přidat nějakou dekoraci, zápich…
Sázení semínek
- hrášku, mrkve, petržele, pórku, ředkviček, cibule, polníčku, rokety…
Motivační báseň:
„ZAHRADNÍCI“
Sázím, sázím zeleninu, ruce už mám samou hlínu.
Sázím mrkev, sázím zelí, abychom se dobře měli.
V pondělí, v pondělí, táta práci rozdělí.
V úterý, v úterý, dá nám čisté zástěry.
Ve středu, ve středu, už to s rýčem dovedu.
A když přijde čtvrtek, ryju jako krtek.
A když přijde pátek, už čekáme svátek.
V sobotu, v sobotu, skončíme tu lopotu.
A když přijde neděle, vstává se nám vesele.
Roztál sníh a země voní, vsaďme mladý stromek do ní.
Dejte pozor na kořeny, kůlem bude připevněný.
Až vyroste z malička, dá voňavá jablíčka.
HLEDÁME A SBÍRÁME BYLINKY
- poohlédneme se po pampelišce, nasbíráme květy a uvaříme si z nich med. Sušíme mladé výhonky kopřivy a vyrobíme si sirup.
RECEPT:
- 400květů pampelišek bez stonků, propláchnout a dát do 1l vody. Přidat šťávu ze 2 citronů, přivedeme k varu a odstavíme. 1 den necháme louhovat, přecedíme přes plátýnko, přidáme 1,5 kg cukru, vaříme asi půl hodiny, dokud nezhoustne.
- 100 snítek mladých kopřiv (výška max. 20cm – nejpozději do 15. Května), 1pár pampeliškových květů pro lepší barvu, 2l vody, 100g kyseliny citronové, 2-3 omyté a nakrájené citrony, 2 kg cukru. Kopřivy, citrony a kyselinu citronovou vložit do sklenice, zalít vodou a za občasného míchání nechat 24 hod. louhovat. Přecedit přes plátýnko, svařit 2 kg cukru. Hotový sirup nalít do čistých lahví. – Užívat 1 polévkovou lžíci ráno + druhou večer. Naředěný vodou či minerálkou se dá sirup užívat jako osvěžující nápoj.
- POKUS – do zatahovacího sáčku vložíme vrstvu kuchyňských utěrek, navlhčíme a vložíme fazolku, hrášek, aby bylo semínko přes sáček vidět. Staráme se, jako o zahrádkuJ– „JAKO ZASADÍME“ Postupně budeme přes průhledný sáček pozorovat, jak semínko klíčí, vyrůstají kořínky, roste stonek, lístky….
POČETNÍ VZTAHY
- Spočítej, kolik máš prstů – poté ukazujeme dětem různě počet prstů a společně se snažíme je spočítat
- Viz. pracovní listy v příloze
PÍSEŇ S POHYBEM
„Šel zahradník do zahrady s motykou, motykou, – nápodoba chůze
vykopal tam rozmarýnu velikou, velikou. – nápodoba kopání motykou
Nebyla to rozmarýna, byl to křen, byl to křen, – roztáhnout prsty a otáčet v zápěstí
vyhodil ho zahradníček z okna ven, z okna ven!“ – nápodoba hodu horním obloukem
SMYSLOVÁ HRA
- zavážeme oči – kde to zvoní? – ukryjeme v místnosti, nebo i na zahradě kuchyňský minutovník nebo budík a nastavíme zvonění.
DIDAKTICKÁ HRA – „CO TAM NEPATŘÍ“
- mezi základní zahradnické náčiní vložíme jiný předmět (např. jablíčko, čepici, hračku…) Úkolem dětí, je určit co tam nepatří a proč. Takovým způsobem tvoříme a třídíme i jiné předměty denní potřeby – např. skupinku hraček a vložíme banán. Skupinku hygienických potřeb a vložíme část oblečení. …..
ROZPOČÍTADLO
- paměť, rytmizace
„U potoka roste kvítí, říkají mu petrklíč, na koho to slovo padne, ten musí jít z kola pryč!“
ZPÍVÁME SI
- Pampelišky v žlutém kloboučku – notový záznam v příloze
VYRÁBÍME Z PAPÍRU DOMEČEK
- předlohou může být omalovánka s dokreslením druhé poloviny domečku v příloze. Skládání papíru a stříhání bude dalším výrobkem dle volby dětí. Dáme dětem možnost vybírat barvy a vymýšlet tvary oken a dveří. Nakonec mohou dekorovat domeček kytičkami, přidat zahrádku, stromy….
GRAFOMOTORIKA
- horní oblouk – duha, rovná linka směrem vpravo + vlevo – motýl.( Pracovní listy jsou v příloze)
POHYBOVÁ HRA
- Hrajeme si na zahradníky, sázíme kytičky – rozložíme barevné květinky z papíru. Zahrajeme si na jaro – děti představují včeličky a běhají mezi květy rozesetými po zemi. Na slova – HLEDEJTE MODROU! – děti běží a hledají květinu příslušné barvy. Vybíhá vítr – rodič – a honí včeličky. (vítr může být hudba – písnička. Po jejím zastavení jen určíte jinou barvu květu.
CVIČENÍ S MÍČEM
- Míč nad hlavu a střídavě se ohýbat ke kotníkům a naopak. Nohy mírně od sebe, natažená kolena.
- Střídavě předávat míč z ruky do ruky kolem jednotlivých částí těla(trup, hlava, nohy)
- Sedění a pérování na míči – držet rovnováhu, sedět rovně, natažené nohy, mírně pokrčená kolena, upažit
- Jedna noha pokrčená na míči, rovná záda. Pérujeme nahoru, dolů – nohy střídáme.
LOGOPEDICKÁ CHVILKA
- jóga prstů
Spojujeme prsty + ťukáme si s nimi. Cílem je, trefit se na peřinku prstu a rytmizovat při říkance. Děti se uvolňují a zároveň se učí jmenovat dny v týdnu, poznávat a pojmenovat prsty.
Pondělí – palce
Úterý – ukazováčky
Středa – prostředníčky
Čtvrtek – prsteníčky
Pátek – malíčky
Sobota, neděle, to je přece svátek – všechny prsty zároveň + roztažené
Pracovní listy + omalovánky:
grafomotorika sázím, sázím, zeleninu